دانستنی‌های کودک | چگونه دنیای روشندلان را بشناسیم؟
  • کد مطالب: ۱۸۹۰۰۵
  • /
  • ۲۳ مهر‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۴

دانستنی‌های کودک | چگونه دنیای روشندلان را بشناسیم؟

شاید برای افراد بینا جای سوال باشد که افراد روشندل به‌ویژه کودکان نابینا چگونه کارهایشان را انجام می‌دهند؟ چه شغل‌هایی دارند یا چگونه از دیگر حس‌های خود کمک می‌گیرند؟

امروز روز جهانی نابینایان است. همان‌طور که می‌دانید بینایی، نعمتی ارزشمند است که خداوند برای دیدن جهان و آنچه خلق کرده و بهره بردن از آن‌ها به بسیاری از جانداران بخشیده است اما در میان همه جانداران برخی از این نعمت بی‌بهره هستند.

شاید برای افراد بینا جای سوال باشد که افراد روشندل به‌ویژه کودکان نابینا چگونه کارهایشان را انجام می‌دهند؟ چه شغل‌هایی دارند یا چگونه از دیگر حس‌های خود کمک می‌گیرند؟

برای اینکه کارهای مدرسه خود را انجام دهند یا به سوپرمارکت بروند یا غذا بپزند باید از چه ابزار و مهارت‌هایی استفاده کنند؟

خط بریل که روشندلان برای خواندن مطالب استفاده می‌کنند چگونه به کارشان می‌آید؟ چگونه می‌توانیم با دوستان نابینای خود بازی کنیم؟ یا مثلا افراد نابینا چگونه به‌صورت مستقل رفت و آمد می‌کنند؟

چطور یک نفر می‌تواند بدون دیدن، از محیط اطراف خود اطلاعات جمع‌آوری کند؟ عصای سفید چگونه مشکل تردد نابینایان را حل می‌کند؟ و بسیاری موضوعات دیگری که برایمان پرسش‌برانگیزند.

بچه‌ها بیایید چشم‌های خود را چند دقیقه‌ای با یک دستمال طوری ببندید که هیچ‌جا را نبینید، برای شما که هیچ‌یک از مهارت‌های لازم نابینایان را بلد نیستید تنها احساسی که پیدا می‌کنید این است که چقدر نابینا بودن ناراحت‌کننده، سخت و ترسناک است!

اما با خواندن داستان‌هایی مانند ماجرای زندگی اریک ویهایمر، مرد نابینایی که قله اورست را فتح کرد یا جیرات ورمجی زیست‌شناس نابینا و آبراهام نمت، ریاضی‌دان نابینایی که کدهای بریل را برای ریاضیات ابداع کرد متوجه خواهید شد که درست است که نبود هر یک از حس‌های پنجگانه مشکلاتی را در مسیر انسان قرار می‌دهد و کار را برای او سخت‌تر می‌کند اما هیچ مانعی برای پیشرفت و پیروزی یک انسان آگاه وجود ندارد.

برای شروع بیایید یادگیری روش خواندن با خط بریل را امتحان کنیم، قطعا از یاد گرفتن چند کلمه ساده به خط بریل لذت خواهیم برد.

برای این کار می‌توانید از کتاب‌های چاپ‌شده با خط بریل، خط‌کش‌ها و لوح‌های مخصوص این کار و لغت‌نامه‌های گویا و ماشین‌حساب‌های خط بریل و دیگر ابزار مربوط به آن استفاده کنید.

برای اینکه بدانید کودکان روشندل چگونه از عصای سفید استفاده می‌کنند می‌توانید از یک تکه ترکه صاف و بلند برای راه رفتن در یک محیط آشنا با چشم بسته کمک بگیرید.

با همین روش ساده متوجه خواهید شد که افراد نابینا مهارت‌‌هایی را می‌آموزند که به آن‌ها کمک می‌کند تا با تکیه به سایر توانمندی‌های خود بتوانند در محیط حرکت کنند و به جایی که می‌خواهند برسند.

البته برای کمک به افراد نابینا پیش‌بینی‌هایی نیز انجام شده است، مثلا در بسیاری از پیاده‌روها خطوط برجسته زردرنگی با موزاییک ساخته شده است تا مسیر برای آن‌ها مناسب‌سازی شود یا معمولاً شماره پنج بر روی تلفن‌ها علامتی دارد که به نابینایان کمک می‌کند تا خودشان بتوانند شماره بگیرند.

شما هم می‌توانید در تاریکی با کمک این علامت، سایر اعداد را پیدا کنید.

در یک بازی، چشم یکی از بچه‌ها را ببندید و از او بخواهید تا یک وسیله کوچک را که در دستانش قرار می‌دهید با کمک حس لامسه‌ی خود شناسایی کند.

شاید با خود فکر کنید که چگونه وقتی نمی‌بینیم می‌توانیم غذا بخوریم؟ چند قاشق و چنگال را در کیسه‌ای بریزید و با چشم بسته یکی را انتخاب کرده و غذا بخورید.

این‌طوری متوجه می‌شوید که ما چقدر به راحتی راه دهانمان را پیدا می‌کنیم. حتی می‌توانید با چشم بسته مسواک هم بزنید.

بچه‌های عزیز! قدر نعمت‌های خوب خدا را با استفاده درست و بجا از آن‌ها بدانید و با دیدن مناظر زیبا، درس خواندن و انجام کارهای خوب، شاکر خداوند باشید و فراموش نکنید که روز نابینایان فقط یک روز در سال نیست؛ دوستان روشندل ما نیز حق دارند مانند همه انسان‌ها از زندگی خود لذت ببرند.

پس حواسمان به همه دوستان خوبمان باشد و با بی‌توجهی‌هایی مانند قرار دادن یک مانع بر سر راه، مثل پارک کردن خودرو در پیاده‌روها باعث آسیب دیدن دیگران نشویم.

 

 

 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.